søndag 25. november 2007

Tur til Prata de Lajinha 14.07.07

Mens vi var i Brasil ville vi også besøke så mange som mulig i fra familien og derfor tok vi en dagstur til Prata de Lajinha i Minas Gerais for å besøke minste broren til Jurlene og hans familie.Prata de Lajinha ligger inn og oppover i Brasil, en 5 timers kjøretur i fra Guarapari/Vitoria.Vi startet den 14. juli tidlig om morgenen og tok med oss så mange som mulig i fra familien + oss 7 i fra Norge.Så minibussen ble helt full(15 stk) med stort og smått.

Heldigvis for oss var sjåføren kjent i dette området siden ingen av oss var det.

Bilturen gikk innover og oppover fra Guarapari gjennom et nydeligt landskap, gjennom små byer og kaffeplantasjer.Men vi stoppet ikke så mye på veien da vi ville bruke mest mulig tid hos

familie.Vel framme i Prata de Lajinha ble vi møtt av broren til Jurlene - Jezu.Han viste oss resten av veien til huset sitt og sin familie.Vel fremme ble vi møtt av både konen - barna og svigermorens hans.Vi ble hjertelig hilst velkommen og tilbrakte resten av dagen hos de.De var virkelig fornøyd å få besøk i fra Norge.Middag ble laget og fortært før de viste oss rundt i den lille byen som de bodde og noen av oss fikk sjansen til å spille fotball sammen med de "lokale".

Men tiden gikk fort - så kl.19 var det på tide og si adjø og reise tilbake ut til kysten.

Det var allerede blitt mørkt og merkbart kaldere.Vi oppholdt oss høyt oppe i innlandet.

Turen tilbake gikk i grunnen fort, men vi var ikke tilbake før i ett tiden om natten.

Vi må virkelig berømme sjåføren vi hadde med på turen, uten han hadde det ikke gått.Prisen på turen kom på omtrent 2100 n.kr.(15 stk,leid bil med sjåfør,18- 19 timer)Utroligt billig.

Flere bilder på Picasa album

torsdag 11. oktober 2007

Tur til Rio de Janeiro 18.07.2007

Tur/retur Rio/Vitoria/Guarapari samme dag.

Når vi nå var i Brasil og ikke så veldig langt i fra Rio måtte vi bare besøke den og dens kjente landemerker.Så turen gikk først til et lite lokalt reisebyrå i Guarapari(VIAGENS E TURISMO LTD).Der var de bare hjelpsomheten selv, så vi bestemte oss for en dag med 8 timers city guidet tur.

Dagen begynte tidlig - opp kl 05.00,taxi til Vitoria flyplass.(denne taxisjåføren brukte vi faktisk fast der nede)Så fly til Rio - landet ca.kl 09.00 hvor vi ble møtt av en svært hyggelig guide(Guilherme) i fra Laira Tours.Han møtte oss i ankomsthallen og hadde med seg en 23 seters buss med sjåfør.Guilherme var bare helt fantastisk.Fra første øyeblikk begynte han å fortelle om byen.Han mente det var best å besøke kristus statuen først da det utover dagen gjerne blir litt disig.

Togturen opp tok ca. 1/2 time og vel oppe fikk vi ett overblikk utover denne fantastiske byen.Det var virkelig besøket verd.Etter en times tid med fotografering og suvenir kjøp hastet vi videre, det var mye vi skulle rekke å se på 8 timer.

Vel ned i fra toppen nærmet det seg lunsj og vi bestemte oss for å spise på et churrascaria.På veien dit besøkte vi den så mye omtalte katedralen.Vi fikk noen glimt av de berømte strendene(lite folk p.g.a årstiden og at det kvelden før hadde vært den forferdelige flyulykken i Sao Paulo) og vi var innom sambadromen,den berømte gaten hvor sambaparaden under karnevalet går.Her fikk vi leid kostymer slik at vi kunne posere i denne berømte gaten.

Etter alt dette var det endelig lunsj som ble inntatt på en av disse restaurantene som du bare finner i Brasil - nemlig et churrascari.En spiseplass som serverer grillmat på store spyd, spis så mye du vil/orker for samme pris.Kelnere runderer med spydene og kutter av kjøttstykker,pølser,kylling,innmat osv. helt til du sier stopp.(Tilbehør salater,stekte potet,ris,bønner,stekte bananer m.m)Virkelig en opplevelse.
Etter en times lunsj skulle vi egentlig besøke den store forballstadioen,men p.g.a de Pan-amerikanske lekene var den stengt for oss,så vi forsatte til den berømte sukkertoppen.Det var to strekk med kabelbane for å nå toppen.En fantastisk utsikt over Rio.Må bare prøves.Det var også mulighet til å få seg en liten tur i helikopter her i fra, men det ble stengt rett for nesen på oss p.g.a at det blåste for mye.Synd.Det var flere av oss som kunne tenkt seg en kjapp tur over byen.Etter en runde på toppen begynte det å mørkne(det skjer fort i tropene) og det var på tide å tenke på tilbaketuren.

Vi retunerte til flyplassen ca.20.00(fikk også oppleve Rio´s rushtrafikk på veien dit)Vi hadde god tid til avgang.Fly til Vitoria hvor vår taxisjåfør ventet og han kjørte oss til Guarapari kl. 02.00 om natten.Jeg tror alle var fornøyd med turen, selv om vi skulle hatt mer tid på oss - det er så mye å se i Rio.Men det for være til en annen gang.

onsdag 3. oktober 2007

I Guarapari juni/juli 2007

Turen gikk videre i fra Vitoria ti Guarapari ca. 5 mil sør for flyplassen hvor vi hadde leid en leilighet i sentrum av byen.Litt spent var vi fordi vi viste ingeting om hvor og hvordan leiligheten så ut.Jeg hadde avtalt med utleier (Locmen og Katia ) pr. mail at jeg skulle betale ved ankomst.vanligvis betales 50 % av leie ved kontraktsinngåelse, men siden vi kom langveis fra kunne vi ordne opp ved ankomst.Guarapari er en ferieby hovedsakelig for brasilianere fra innlandet.Locmen hadde aldri hatt folk i fra Norge før.På hans hjemmeside kan vi se at han har en mengde med leiligheter til leie.Vi valgte en på 150 kvm med 3 soverom,2 bad,stue,kjøkken,vaskerom og en liten hybel.Strøm og gass var inkl. i leie.

Locmen og hans medarbeidere (Larissa - sekretæren)(portierer/nattevakter) var meget hjelpsomme med alt som vi lurte på.Så det var helt topp.Der bodde vi trygt med 24 timers portierer nede i gangen.Vi hadde ingen problemer av noen art hvor enn vi beveget oss der nede.

Det var nesten ingen kriminalitet som vi merket og det må jo være ett meget godt pluss for å være i et land som har en slik høy kriminalitetstatistikk.Ingen prøvde å lure oss i butikker osv.

Vi bodde på stranden "Praia das Castanheiras " i sentrum av byen.Kjempefin strand rett utenfor døren med gangavstand til butikker,apotek,spisesteder av alle slag,internett cafe,shopping,bank - ja alt.

Så hos Locmen kan jeg virkelig annbefale.Han snakker bra engelsk og er bare hjelpsomheten selv.Her er linken til han "Condominio Fenicia".

I Guarapari snakker de lite engelsk så litt basiskunnskap i portigisisk er å anbefale.

mandag 1. oktober 2007

Første reisedag 25.06.2007

Vi reiste i fra Bergen 25.06 etter nokså mye planlegging.Flyturen tok oss til Oslo - London- Sao Paulo - Vitoria.Reisen gikk fint bortsett fra noe forsinkelse i Oslo og det at 2 stk.kofferter ikke kom frem til Sao Paulo.

Litt mas ble det på Guarulhos (Sao Paulo) før vi fant transitt til baggasjen
og det at vi ikke fant noe minibanker som aksepterte våre visakort i fra Norge.Håkon ble litt urolig for at han ikke skulle få brukt noe penger i Brasil,men det ble ordnet i Guarapari.
HSBC BANK BRASIL

Etter ett hamburger ? måltid i Sao Paulo (det regnet,men varmt) forsatte vi til Vitoria E.S - en
75 min. flytur.Vi landet på Eurico Sales(VIX) ca.kl 13.00 den 26.06.
Der ble vi møtt av Beatriz og Dira, de to søstrene til Adriano som han ikke hadde sett siden de
var små.(Adriano kom til Norge i 1986)Det ble ett fint gjennsyn mellom søsken.
Den forhåndsbestilte taxien (minivan) stod også klar og ventet på oss.Den var bestilt i fra Norge.

søndag 30. september 2007

Brasil turen sommeren 2007

I fra den 25.juni til 23.juli 2007 var vi i Brasil.

Og vi er: Gunnar Knoph,Jurlene Da Silva Knoph,

Frank Gunnar Da Silva Knoph,Håkon Walter Da Silva Knoph,Fabio Magnus Da Silva Knoph,Adriano Da Silva Knoph og Lea Hiis Bergh.Bildet her er tatt fra Kristus statuen i Rio de Janeiro den 18.07.

Besøk hjemmesiden i fra turen !

Selv om det kanskje er litt sent å "blogge" i fra turen vil jeg her prøve å fortelle litt om det vi opplevde på vår tur til Guarapari,Vitoria,Rio de Janeiro og Minas Gerais - Brasil.

Vil legge ut litt bilder og video i fra Brasil og de stedene vi besøkte.